• baner_blekiewicz
  • baner-2-formaty
  • wojsznis-baner
  • banertop_barlinek2012
  • baner_twardowska
  • baner_truskawki
Wojciech Zieliński, Sytuacja z malarzem Henrykiem Wańkiem, 2011, olej na płótnie, 20x20

WOJCIECH
ZIELIŃSKI


"Zieliński zatapia swoje sceny w półmrokach tajemniczych wnętrz, przenosi nas w zagmatwany świat intymnych opowieści".

Paweł Szymczyk

Urodził się w 1950 r. w Szczecinie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Grafiki w Katowicach w latach 1974-75 oraz w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, gdzie w 1979 roku uzyskał dyplom w pracowni prof. Władysława Jackiewicza na Wydziale Malarstwa i Grafiki. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina w roku 2008.

Wystawy indywidualne:

  • 1979 Galeria Miejska, Gdynia
  • 1987 Galeria Kalambur, Wrocław
  • 1988 Galeria 13 Muz, Szczecin 
  • 1989 Galeria BWA, Gdańsk
  • 1989 Galeria Pod Wodnikiem, Gdańsk
  • 1993 Privat-Galeri, Berlin
  • 1994 Galeria Amfilada, Szczecin
  • 1994 Kunstgeniüs Galeri, Berlin
  • 1995 Galeria L, Bank Zachodni, Szczecin
  • 1996 Galeria Pilango, Berlin
  • 2001 Kleine Galerie Werkstad, Berlin
  • 2001 Galleri Spor-1, Brande
  • 2002 Skanehuset, Kristianstad
  • 2003 "Hilige Brigittas Uppen Bareler", Instytut Polski, Sztokholm
  • 2004 Galeria Miejska, Oleśnica
  • 2004 Galeria Obok, Teatr Mały, Tychy
  • 2006 Galeria Miejska, Szczecinek
  • 2008 Galeria Wirydarz, Lublin
  • 2010 Galeria BRAM, Hobro

Wystawy zbiorowe:

  • 1970 Dyplom 70, Zachęta, Warszawa
  • 1986 "Od Wtorku" Gumiela, Szymański, Windak, Zieliński, Szczecin/Bielsko-Biała/Kopenhaga
  • 1989 "Pomosty", Muzeum Narodowe, Szczecin
  • 1990 "Aspekter Af Surrealismen", Galeria Bram, Hobro
  • 1992 "Polsk Kunst" - Brøndsalen, Kopenhaga
  • 1991 "Vier Kunstler aus Szczecin", Hamburg
  • 1991 Polish Art, Design Center, Boston
  • 1992 "Aller et Retour", Musee Des Beaux Arts Angouleme, Francja
  • 1992 Polsk Kunst, Kopenhaga
  • 1996 Painting, Galeria Z, Ystad
  • 2000 Polski Pawilon EXPO, Hanower
  • 2001 "Malerie Und Obiekte", Rathaus der Stadt Dortmund
  • 2003 "Europien Visions of Saint Brigitta", Lans Museum, Linköping
  • 2004 "Der Stettiner Maeleri - Baltic Point, Warnemunde
  • 2005 Galleri Gamla Vaster, Malmö
  • 2005 Aagaart Galerie, Berlin
  • 2005 Galeria Labirynt, Kraków
  • 2007 Muzeum Narodowe, Szczecin
  • 2008 Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
  • 2009 "Brigitta x 4", Konsthall, Falstebro
  • 2009 "Szczecin, Melbourne, Szczecin", Guildford Lane Gallery, Melbourne
  • 2009 Falsterbo Konsthall, Szwecja

Całe życie w jednym miejscu, na cichej uliczce Pogodna, a ciągle w drodze. W duchowej podróży, gdzie wszystko stać się może kanwą obrazu - spotkanie, tkwiący w pamięci szczegół, codzienność, odświętność, spacer, widok, dawno słyszane słowa i ulubiony pies Sally M. Osobliwy to pamiętnik, po norwidowsku "w siebie pochylony", ale złożony nie ze słów, lecz barw i tonów, linii i plam, i ze światła. Bo wszystko zależy od światła. Najpierw kolor, który rozwinąć można w nieskończoną ilość tonów. Potem odcień, który chłonie światła więcej lub mniej. Dalej kształt, który światło przytłumi lub wydobędzie, rozmyje lub wyostrzy, uczyni ważnym lub zepchnie w niewidziane. W końcu nastrój - poważny lub beztroski, niepokojący, ironiczny, zabawny, gorzki, melancholijny. Wojciech Zieliński rejestruje świat przez światło. Ono jest na początku obrazu, gdy coś zwraca uwagę malarza i na końcu, gdy na płótnie świeci bielą, błękitem, czerwienią, prawie złotem.

Lecz światło ludzi i stąd w obrazach artysty formy niedopowiedziane, ledwie zarysowane linią subtelną jak ślad igły, zatracające się wśród barwnych płaszczyzn. Klarowna ich konstrukcja także daleka jest od regularności. Geometryczne kształty rozpływają się, gubią, przechodzą jedne w drugie, linie gną się i urywają. To świat niepochwytny, ulotny, jak wrażenia, odczucia, wspomnienia. Świat różnorodny, zmienny, bogaty i bardziej prawdziwy niż rzeczywistość.






Artyści

Artyści