• baner_blekiewicz
  • baner-2-formaty
  • wojsznis-baner
  • banertop_barlinek2012
  • baner_twardowska
  • baner_truskawki
Stanisław Biżek, SOS, 1989, brąz, granit, wys. 25 cm

STANISŁAW
BIŻEK


"Biżek nie toleruje straty czasu, marnotrawstwa. Może właśnie dlatego nie tworzy dzieł w nietrwałym materiale. Granit, marmur, brąz to surowce, których łatwo nie skruszy upływający czas".

Zofia Bilińska

Urodził się w 1938 r. w Wierzchowiskach. Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom u prof. Jacka Pugeta w 1964 r. Po studiach osiadł w Szczecinie. Laureat Nagrody Artystycznej Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie w roku 1972 i Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina w 2005 oraz wyróżnienia na VI Międzynarodowym Biennale Dantesca w Rawennie w 1983 r.

Ważniejsze realizacje:

  • 1968 Pomnik na Cmentarzu Żołnierzy Polskich i Radzieckich, Kamień Pomorski
  • 1997 "Zaczarowana dorożka", park Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Szczecin

Wystawy indywidualne:

  • 1968, 1974, 1979, 1984, 1990 Szczecin
  • 1977 Koszalin
  • 1980 Lublin
  • 1997 Galeria Ars Terra, Buchholz
  • 1998 Galeria Philippe Gelot, Paryż

Wystawy zbiorowe:

  • 1971 III Ogólnopolska Wystawa Rzeźby, Warszawa
  • 1974 Medalierstwo w XX lecie PRL, Wrocław
  • 1976 Współczesne Medalierstwo Polskie, Praga
  • 1978 Medalierstwo Polskie XIX i XX w., New Dehli
  • 1979 Polskie Małe Formy Rzeźbiarskie, Paryż
  • 1979-1989 Ogólnopolska Wystawa Rzeźby, Warszawa
  • 1983 Polskie Małe Formy Rzeźbiarskie, Hanower
  • 1985 Współczesne Medalierstwo Polskie, Damaszek
  • 1988 "Rzeźba Szczecińska", Ryga
  • 1988-1998 Ogólnopolska Wystawa Rzeźby "Ochrona środowiska naturalnego", Szczecin
  • 1997 Dante w Polsce, Warszawa
  • 1997 Dante w Polsce, Rawenna

Podstawowe figury geometryczne - prostokąt, trójkąt i koło, postać ludzka sprowadzona do znaku, granitowa kula. Z tych elementów tworzy Stanisław Biżek swoje małe formy rzeźbiarskie. Wycina je, zestawia, rozkrawa, wygładza, graweruje, czasem dopełnia w zaskakujący sposób. Wówczas w jego rzeźbach pojawiają się rzeczy-symbole: kwiat, kropla wody, klepsydra. W "Zapisanych w gwiazdach" koło jest sferą niebieską, a prostokąt otwartym oknem, przez które możemy ujrzeć swój los. W kompozycji "Na ratunek Ziemi", opatrzonej cyfrą II, koło jest Ziemią, pękniętą i "naprawianą" przez ludzi. W "Abstynencie" z kieliszka, banalnego symbolu alkoholowych uciech i dramatów, niespodziewanie wyrastają młode pędy. W rzeźbie "Życie" pąk o syntetycznej formie wyrasta ponad geometryczną prostokątną ramę, pnąc się ku nieskończoności. Stanisław Biżek chętnie nadaje swoim pracom wyraziste tytuły, które komentują zamysł artysty, udobitniają przesłanie kompozycji, czy prowadzą dialog z rzeźbą. Skrót myślowy, konwencjonalny symbol, gra skojarzeń, żart są narzędziami pracy rzeźbiarza na równi z piłą, rylcem, tokarką i formą odlewniczą. Lapidarność formy, szlachetność materiału - brązu, aluminium, granitu, marmuru - i biegłość warsztatowa nadają tym niewielkim pracom rys elegancji. Co ciekawe, mimo swych stereometrycznych kształtów rzeźby te nie żyją w przestrzeni, lecz są jak płaskorzeźby, potrzebują tła. Czyż nie przejawia się w tym szczególne zamiłowanie artysty do medalierstwa? "Jeszcze na studiach polubiłem rzeźbę kameralną." - przyznał Stanisław Biżek w jednym z wywiadów - "Bo żeby coś wyrazić, określić, nie musi to być wielka rzeźba".






Artyści

Artyści