• baner_blekiewicz
  • baner-2-formaty
  • wojsznis-baner
  • banertop_barlinek2012
  • baner_twardowska
  • baner_truskawki
Przemysław Cerebież-Tarabicki, Kryształ, 2009, akryl, płótno, 50x50 cm

PRZEMYSŁAW
CEREBIEŻ-TARABICKI


Urodził się w 1954 r. w Szczecinie. W latach 1975-1979 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Szczecińskiej i Politechniki Gdańskiej, w latach 1979-1983 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, uzyskując dyplom z malarstwa w pracowni Kazimierza Ostrowskiego.

Wystawy indywidualne:

  • 1986 Galeria Klub Trans, Szczecin
  • 1988 Galeria DESA, Szczecin
  • 1989 Muzeum Narodowe, Szczecin
  • 1989 Galeria Peter Fey, Berlin
  • 1990 Galeria Gelditsch 45, Berlin
  • 1991 Muzeum Regionalne, Kamień Pomorski
  • 1991 Galeria A-7, Malmö
  • 1991 Galeria BWA, Szczecin
  • 1992 Galeria Querformat, Berlin
  • 1993 Galeria 2112, Kopenhaga
  • 1995 Galeria Hotelu Radisson, Szczecin
  • 1997 Galeria Trystero, Szczecin
  • 1998 Galeria Kierat 7, Szczecin
  • 1999 Galeria Trystero, Szczecin
  • 2001 Galeria Trystero, Szczecin
  • 2003 Galeria Klatka, Szczecin
  • 2005 Galeria Trystero, Szczecin
  • 2009 Catherine Asquit Gallery, Melbourne
  • 2010 Galeria Trystero, Szczecin
  • 2011 Fabryka Trzciny, Warszawa
  • 2012 Galeria Trystero, Szczecin
  • 2013 Galeria Kapitańska, Szczecin

Wystawy zbiorowe:

  • 1985 Galeria BWA, Szczecin
  • 1986 Galeria BWA, Szczecin
  • 1989 Galeria BWA, Sopot
  • 1989 Instytut Polski, Sztokholm
  • 1993 Galeria Hotelu Radisson, Szczecin
  • 1996 Galeria Amfiliada, Szczecin
  • 1997 Studio Piękne Wnętrze, Szczecin
  • 1998 Galeria Z, Ystad
  • 1999 Galeria Kierat, Szczecin
  • 2000 Salon Jesienny, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 2001 Galeria Trystero, Szczecin (wystawa towarzysząca XVIII FPMW)
  • 2001 Ratusz Miejski, Dortmund
  • 2001 Hotel Radisson SAS, Szczecin
  • 2001 Galeria Sulmin w Porcie Lotniczym Gdańsk-Trójmiasto
  • 2002 Kleine Galerie Werkstatt, Berlin
  • 2003 Cafe 21 Gallerie, Dania
  • 2003 Galeria Trystero, Szczecin (wystawa towarzysząca XIX FPMW)
  • 2005 Aagaard Galerie, Berlin
  • 2005 Galeri Gamla Vaster, Malmö
  • 2006 Muzeum Narodowe, Szczecin
  • 2007 Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
  • 2009 "Szczecin, Melbourne, Szczecin", Guildorf Lane Gallery, Melbourne
  • 2010 "Szczecin, Melbourne, Szczecin", Muzeum Narodowe w Szczecinie, Galeria Tyrstero, Szczecin
  • 2011 Galeria Kapitańska, Szczecin
  • 2013 Muzeum Narodowe, Szczecin

Podczas oglądania, wiele lat temu, jednej z indywidualnych wystaw Przemysława Cerebież-Tarabickiego pomyślałem, że jest to artysta żyjący w wieży z kości słoniowej. Nie wiem, co wywołało tę myśl. Może wieże i piramidy będące tak częstym motywem jego obrazów, wyraźnie zarysowany horyzont oddzielający ziemię i niebo, czy też kruk przysiadający na krawędzi światów? Czy może obły profil zawsze wynurzający się z cienia i zawsze zatrzymany w nieruchomym kadrze? Jak wychodzący z ciemnego pomieszczenia człowiek nagle oślepiony światłem, czy zastygły ze strachu, kiedy zbyt odważnie wychylił się z wysokiej wieży. Może wreszcie biblijne cytaty świadczące o erudycji i wielorakich zainteresowaniach P. Cerebież-Tarabickiego? Patriotyczny sarkazm, dystans do świętości i codzienności oraz wszechobecna "ciemna strona mocy" stanowią jedynie literacką osnowę obrazów artysty.

Przede wszystkim jest w nich bowiem technika i materia malarska. Poczynając od mocnego blejtramu i dobrze naciągniętego na nim płótna, poprzez świetnie przygotowany grunt i podmalówkę, po znakomite posługiwanie się farbami, pigmentami i spoiwami. W warsztacie artysty widać szkołę dawnych mistrzów, zaś w jego obrazach pobrzmiewają zarówno cecha malarstwa holenderskiego, jak i dobrze pojętego akademizmu z jego dążnością do perfekcji. Stąd klarowność kompozycji, wysmakowanie koloru i statyczność planów. Szlachetna świetlistość chropowatej powierzchni i zamierzona "antyczność" wprowadzająca element dawności.

W wieży człowiek jest uwięziony i samotny. Ma czas na kontemplację i patrzy znacznie dalej od innych, znajdujących się na ziemi. Dlatego gdy zbliża się niebezpieczeństwo, spostrzega je pierwszy i gra larum. Przed jakimi niebezpieczeństwami współczesnego świata ostrzega nas Przemysław Cerebież-Tarabicki w swoich obrazach?






Artyści

Artyści