• baner_blekiewicz
  • baner-2-formaty
  • wojsznis-baner
  • banertop_barlinek2012
  • baner_twardowska
  • baner_truskawki
Jerzy Tadeusz Lipczyński - Autoportret VI

JERZY TADEUSZ
LIPCZYŃSKI


"Metaforą życia Jerzego Lipczyńskiego jako artysty jest labirynt, który wybiera świadomie. Do celu dochodzi różnymi, często okrężnymi drogami. Próbuje wszystkich dróg, często cofa się, ma odwagę aby zawrócić".

Zdzisław Pidek

Urodził się w 1965 r. w Tychowie. Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych w Koszalinie. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (1988–93). Dyplom w pracowni prof. Franciszka Duszeńki. W 1999 r. otworzył przewód kwalifikacyjny I-go stopnia, a w 2007 r. przewód kwalifikacyjny II-go stopnia - oba na ASP w Gdańsku.

W latach 1999-2001 i 2007-2010 zasiadał w Prezydenckiej Radzie Kultury. Jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia Miejsce Sztuki Officyna w Szczecinie oraz Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Obecnie kieruje Katedrą Rysunku, Malarstwa i Rzeźby  na Wydziale Budownictwa i Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Jest również kierownikiem Zakładu Rzeźby na kierunkach Wzornictwo i Architektura.

Ważniejsze nagrody i realizacje:

  • 1994 I nagroda zespołowa w konkursie na "Pomnik Armii Krajowej", Szczecin
  • 1995 Realizacja zespołowa - "Pomnik Wszystkim Poległym", Goleniów
  • 1998 I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie na "Pomnik Niepodległości", Szczecin
  • 1998 I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie na "Pomnik Społecznego Protestu Grudnia '70", Szczecin
  • 1998 Realizacja rzeźby plenerowej "Euroeconomicus" dla Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
  • 1999–2005 wystrój rzeźbiarski kościoła Bożego Ciała, Szczecin
  • 2000 Ogólnopolska wystawa rzeźby "Ekologum" - nagroda Prezydenta Miasta Szczecin
  • 2001 Realizacja zespołowa - "Pomnik Niepodległości", Szczecin
  • 2002 Wyróżnienie I-go stopnia w konkursie na pomnik upamiętniający wydarzenia "Grudzień '70 - Sierpień '80", Szczecin
  • 2007 Projekt i realizacja statuetki (Nagroda Organizatora) "The Tall Ship Races 2007"
  • 2007 Projekt (z Agnieszką Rek) kościoła p.w. Chrystusa Króla w Dołujach (w trakcie realizacji)
  • 2011 Wyróżnienie za projekt i realizację zespołową - Międzynarodowy Konkurs Rzeźbiarski "Rozdroża Wolności", Gdańsk 

Wystawy indywidualne:

  • 1994 Pałac Opatów, Gdańsk-Oliwa
  • 1994 Klub 13 Muz, Szczecin
  • 1995 "Rzeźba kinetyczna", Galeria Teraz, Szczecin
  • 1995 Rzeźba, Galeria EMPiK, Szczecin
  • 1996 "Destrukcja w konstrukcji", Galeria Kierat, Szczecin
  • 1996 Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
  • 1997 "SUBMEDIUM", BWA, Gorzów Wlkp.
  • 1998 "Wieczerza", Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsk 
  • 1999 „Ostatnia Wieczerza”, kościół św. Jana, Gdańsk
  • 2003 „Rzeźby z natury”, Galeria Piastów 75, Szczecin
  • 2004 „Moje figury frasobliwe”, Galeria Amfilada, Szczecin
  • 2006 „Było nie było”, Galeria Amfilada, Szczecin
  • 2007 "Było nie było", Galeria Amfilada, ASP Gdańsk
  • 2011 "Żeby nie zapomnieć", Galeria Kapitańska, Szczecin

Wystawy zbiorowe:

  • 1992 "Skala dłoni", Galeria Triada, Sopot
  • 1992 "Wąskie gardło", BWA, Koszalin
  • 1994 Salon Jesienny '94, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 1994 "Młoda rzeźba gdańska", Galeria ZAR, Gdańsk
  • 1995 "Wieża babel" - instalacja architektoniczna, praca zbiorowa ze studentami Politechniki Szczecińskiej, Szczecin
  • 1996 "Struktura lodu", Galeria Towarzystwa Polsko-Szwedzkiego, Szczecin
  • 1996 7 Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp.
  • 1996 Międzynarodowy Plener "Buk '96", Przybiernów
  • 1996 Akcja "GN", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 1997 "Polimedia", Galeria Amfilada, Szczecin
  • 1997 Wystawa poplenerowa "Fascynacja papierem", Galeria Kierat, Szczecin
  • 1997 Międzynarodowy Festiwal „Sarajewska Zima”, Sarajewo (Bośnia)
  • 1997 "Cztery dni w Sarajewie", Galeria 13 Muz, Szczecin
  • 1997 "Trawnik '97", Galeria L, Szczecin
  • 1997 "CaSO4", Galeria Trystero, Szczecin
  • 1998 "Salon '98", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 1998 "2-nd International festival of young intependent artist - Break 21”, Ljubliana (Słowenia)
  • 1998"Rzeźba w przestrzeni publicznej", Galeria Amfilada, Szczecin
  • 1999 "100 tulipanów", Galeria Amfilada, Szczecin
  • 1999 "NEWS", Galeria OFFicyna, Szczecin
  • 2000 "Salon 2000", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 2000 "Ekologum", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
  • 2000 "Radio R Talks", Szczecin-Riga-Visby
  • 2000 "Artgenda 2000", Biennale Młodej Sztuki, Helsinki
  • 2000 "EXPO 2000", Hannover (Niemcy)
  • 2001 "Po-rozumienie", Galeria OFFicyna, Szczecin
  • 2003 "OFFicyna 1999-2003", Galeria OFFicyna, Szczecin
  • 2004 "Tent-no" - akcja artystyczna, Brama Królewska, Szczecin
  • 2005 "Razem znaczy osobno", Galeria ON, Poznań
  • 2005 "Razem znaczy osobno", Galeria Amfilada, Szczecin
  • 2005 "Matka Sztuk" - akcja artystyczna, budynek architektury, Szczecin
  • 2006 „Dawać – brać”, Austriackie Forum Kultury, Warszawa
  • 2008 „Schlock”, Galeria Amfilada, Szczecin
  • 2010 "Niech żyją artyści", Galeria Kapitańska, Szczecin
  • 2010 "Spotkanie po latach", Bałtycka Galeria Sztuki, Koszalin
  • 2011 "Chcieliśmy być strażakami", Westiwal 2010, Galeria Amfilada, Szczecin
  • 2011 "Rozdroża Wolności", Gdańsk

Rzeźba nie musi być z brązu, dębiny, marmuru. Nie musi być z gliny, betonu, stali. Może być z kartonu, skóry, drutu, sztucznego tworzywa, liści, papieru, z kilku z tych materiałów, albo ze wszystkich naraz. Dla Jerzego Tadeusza Lipczyńskiego wszystko może być tworzywem rzeźby. Często, zresztą, przekracza on w swoich artystycznych poczynaniach tradycyjne granice rzeźbiarskiego obiektu, tworząc happeningi, instalacje, performance, których istotą jest istnienie momentalne.

Najczęstszym materiałem klasycznie pojmowanych rzeźb artysty jest drewno. Jednak nie rzeźbione dłutem, tylko ciosane siekierą, z czego powstają formy masywne, surowe, brutalne w wyrazie. Albo pozostawiane w formach, jakie drewnianym klocom i belkom nadała natura i mozolne ich do siebie dopasowywanie dla uzyskania pożądanego kształtu. Tak powstające rzeźby J.T. Lipczyńskiego w zaskakujący sposób ujawniają nasze zapomniane związki ze światem przyrody, związki pomiędzy pniem drzewa a ludzkim torsem, konarem a udem, łydką lub ramieniem. Ledwie okorowane, sękate, rozłamane, spękane kawały drewna pokazują nie tylko powinowactwo form z ludzkim ciałem. Demonstrują wspólnotę materii organicznej, czy to drzewa, czy człowieka, jakim jest destrukcja i przemijanie. Mimo swej ułomności figury J. T. Lipczyńskiego, jak antyczne marmury, poruszyć mogą urodą linii, choć urwanej, kształtem, chociaż niepełnym, zderzeniem faktur, nietrwałością istot w szczelinie pomiędzy istnieniem a nieistnieniem.






Artyści

Artyści